Tanıtım

Şiketlerin Sosyal Medya kullanımı ile ilgili güncel haberler, ilginç istatistikler, yararlı yorumlar, başarılı kampanyalar ve daha neler neler okuyabileceğiniz bir "Sosyal Mecra"...

5 Temmuz 2011 Salı

Sosyal Medyada Takip Edilen Marka Olmak...

Uyarı: Bu yazıya konu edilen araştırma eski tarihlidir. Veriler bugünkü gerçekleri yansıtmasa da markaların sosyal medya iletişimleri açısından önemli içgörüler sağlamaktadır. Bu yazıyı o yüzden yazmıştım...

Sosyal medyada en çok takip edilen markalardan birisi olmak, o markalardan birinde çalışmak, o markaların sosyal medya hesaplarını yönetmek... Tüm bu ideallere kavuşmayı kim istemez ki ? Bir önceki yazımda Beyond'un araştırmasından yola çıkarak "Sosyal Medyada Tüketici Davranışları" konusuna değinmiştim. Şimdi de gelin, yine aynı kaynaktan yola çıkarak "Sosyal medyada başarılı olmak için şirketler ne yapmalı?" sorusunun cevabını arayalım...

Beyond'un araştırmasına göre Facebook'ta en çok takip edilen marka 6 milyondan fazla izleyicisiyle Starbucks. Onu Coca-Cola ve diğer markalar izliyor. Tabi bu rakamlar öyle sanıyorum ki biraz eski, zira Starbucks'ın bugün 24 milyona yakın takipçisi bulunuyor. Coca-Cola ise 30 milyondan fazla. Ancak mantık olarak aynı derslerin çıkartılabileceğini düşündüğümden bu araştırmaya blogumda yer vermek istedim.
Adidas, Zara, H&M ve Puma gibi moda markalarının en iyiler listesinde olması önemli bir gösterge. Starbucks'ın stratejisini detaylıca incelemek gereiyor ki neden en çok fanı olan marka olduğu anlaşılabilsin. Ancak araştırmadan çıkan sonuçlara göre bir marka sayfasının beğenilme ve takip edilme oranı değişse de genelde markalar (%33 oranla) 10 ila 100 bin arası bir izleyici sayısına sahip. Markaların %35'i gibi önemli bir miktarı ise 100 bin ila 1 milyon sayısında izleyiciye sahip. 1 milyon üzerinde takipçisi olan markaların oranı ise %11 civarında. Beyond neden bir markanın sayfası daha çok beğenilir diye bir soru sormuş ve markaların sosyal medyadaki başarısında rol oynayan faktörlerin bir sıralamasını yapmış.

1. Uygulamalar, çok sayıda tüketiciyi sayfanıza çeker. Burada sadece Facebook Aplications'ları değil, ana sayfadaki sekme sayısı gibi diğer etkenler de göz önüne alınmış.

2. Bir markayı beğenme ve tüketici-marka arasındaki etkileşim büyük oranda görsel kullanımına bağlı. 


3. Çok fazla ileti paylaşmak izleyici sayınızı arttırmıyor! Çeşitli araştırmaların gösterdiği sonuç günde ortalama 0.5 (yani 2 günde 1) ileti paylaşan markaların sosyal medyada daha çok ilgi çektiğini gösteriyor. Zira etki ne kadar çoksa tepki görece o kadar az oluyor.

4. Çalışmaya göre son olarak ise markanın takipçi sayısının olumlu/olumsuz yorumlar gelmesi noktasında önemli bir etkisi bulunmuyor. 


Peki bu verileri nasıl yorumlamalıyız? Ya da markalar sosyal medyada genel anlamıyla ne yapmalı, nasıl bir strateji izlemeliler? Öncelikle paylaşımların çeşitlendirilmesi, (yani resim, video, bilgi, soru, uygulama vb. ) tüketicilerin markayla etkileşim kurmasında çok önemli bir etken. Sayfaya eklenen uygulamalar da takipçiler tarafından bir o kadar beğeniliyor. Takipçilerinize iletilerde sorular sorarak onları kendi izlenim, deneyim ve düşüncelerini paylaşma konusunda teşvik edin. Gelen olumsuz yorumlar ve bilgi talepleri karşısında yılmayın, zira bunlar toplam içerisinde küçük bir paya sahip. Aksine tüketiciyle iletişim kurmaya, onu anlamaya ve sorunu varsa çözmeye çalışın. Unutmayın, tüketiciler bir markanın sayfasını beğenirken sizinle ilgili başka yerde duyamayacakları haber ve bilgileri edinmek istiyorlar! Onlara özel paylaşımlarda bulunarak tüketicinizle yakınlaşın. Ve bence en önemlisi takipçi sayısını temel gösterge olarak almayı düşünmeyin. Etkileşim ve diyaloga önem vererek WOM (artık Word of Mouse) etkisini aklınızdan hiç mi hiç çıkarmayın...

Şimdilik benden bu kadar, siz bu konuda neler düşünüyorsunuz? Markanız açısından sosyal medyada neler yapıyorsunuz? Eğer bir markayı takip ediyorsanız, nedenleri neler? Blogtaki ankete katılarak da fikrinizi kısa yoldan belirtebilirsiniz. Sosyal medya ile ilgili farklı analiz ve düşünceleri paylaşmaya vakit buldukça devam edeceğim. Takipte kalmanız dileğiyle...

2 yorum:

  1. Merhaba,

    Starbucks ile ilgili değerlendirmeniz bizi çok mutlu etti. Starbucks olarak; sosyal mecralara önem veren ve bu alanda da Türkiye’de bu kanalları ilk ve en etkin kullanan ve yenilikleri ilk hayata geçiren markalardan biriyiz. Misafir iletişimini her zaman ön planda tutan bir şirket olarak, günümüzde iletişim kanalları içerisinde büyük rol oynamaya başlayan sosyal mecralarda misafirlerimiz ile iletişimimizi sürdürmemizin çok önemli olduğuna inanıyoruz. Bu doğrultuda, Türkiye’de en fazla hayran sayısına sahip markalardan biri olmanın mutluluğunu yaşıyoruz. Buna ulaşmamızda, sayfamızda misafirlerimiz ile kurduğumuz birebir iletişimin büyük rol oynadığına inanıyoruz. Facebook sayfamızda düzenli olarak ürünlerimiz ve etkinliklerimiz hakkında bilgi veriyor ve misafirlerimizden gelen tüm soru, yorum ve geri bildirimlere de tek tek geri dönmeye çalışıyoruz.

    Bizi her zaman takipte kalmanız dileğiyle,

    Saygılarımızla,

    Deniz Kaya
    Starbucks Türkiye

    YanıtlaSil
  2. Sevgili Deniz Kaya, yorumunuz ve ilginiz için asıl ben teşekkür ederim. Starbucks Türkiye olarak sosyal medyaya verdiğiniz önem internette yapılan küçük bir araştırma ile bile kolayca anlaşılabiliyor. Benim gibi birçok blog yazarına yorumlarınızla destek veriyor ve bu mecrayı oldukça yakından takip ediyorsunuz gözlemlerime göre. Sizi tebrik ediyor, başarılarınızın devamını diliyorum.

    Son not: Bir de işin ters yönünde kalan markalar var. Bu konuyla ilgili yazımı okumak isterseniz, şöyle buyurun:

    http://sosyalmedyagunlugu.blogspot.com/2011/06/bir-vaka-ornegi-olarak.html

    YanıtlaSil